Sosyal Bütünleşme ve Spor: Suriyeli Mülteci Çocuklar Örneği
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2022Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordCitation
osmanoglu h, UZUN M (2022). SOSYAL BÜTÜNLEŞME VE SPOR: SURİYELİ MÜLTECİ ÇOCUKLAR ÖRNEĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 135 - 151. 10.35826/ijoess.3091Abstract
Bu çalışmanın amacı, Suriyeli mülteci çocukların sosyal bütünleşmesinde sporun rolü
incelemektir. Çalışma grubunu; Şırnak ilinde yer alan damla projesi kapsamında gençlik
merkezlerinde sportif etkinliklere katılan ve oransız eleman örnekleme yöntemiyle çalışmaya
dahil edilen 182 (79 kadın, 103 erkek) birey oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak;
Yılmaz ve arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen “Sporda Sosyal Bütünleşme ölçeği (SSBÖ)”
kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntem olarak; betimsel istatistik,
bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve gruplar arası farklılığı ortaya
koymak için Tukey çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Katılımcıların Sporda Sosyal Bütünleşme
alt boyutları incelendiğinde; “fiziksel fayda” alt boyutunda en yüksek, “ahlaki gelişim” alt
boyutunda ise en düşük aritmetik ortalamaya sahip oldukları tespit edilmiştir. Sporda Sosyal
Bütünleşme alt boyutları cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir
farka rastlanmamıştır. Spor branşı değişkenine göre sosyalleşme, bütünleşme, psikolojik gelişim
ve ahlaki gelişim alt boyutunda anlamlı bir farklılık görülmektedir. Farkın hangi gruplardan
kaynaklandığını belirlemek için yapılan Tukey Post-hoc analizi sonucunda sosyalleşme alt
boyutunda yaptığı spor branşı voleybol, futbol ve bireysel olan katılımcılar arasında fark olduğu
tespit edilmiştir. Yine eğitim durumuna göre incelendiğinde; Sporda Sosyal Bütünleşme alt
boyutları arasında istatiksel olarak Kişisel gelişim, sosyalleşme, bütünleşme, psikolojik gelişim ve
ahlaki gelişim alt boyutlarında anlamlı bir fark bulunmaktadır. Farkın hangi guruptan
kaynaklandığı incelendiğinde eğitim durumu ilk-orta öğretim olanların aritmetik ortalamalarının
eğitim durumu lise olanların aritmetik ortalamasından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Araştırma sonucunda; katılımcıların sosyal bütünleşme durumları eğitim durumu, yaş, anne
eğitimi, baba eğitimi, spor branşı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken, cinsiyetin
sosyal bütünleşmede etkili olmadığı tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the effect of sports on the social integration of Syrian refugee
children. Working group; Within the scope of the drip project in Şırnak province, 182 individuals
(79 women, 103 men) participated in sports activities in youth centers and were included in the
study by disproportionate sampling method. As a data collection tool in the research; The “Social
Integration Scale in Sports (SSDS)” developed by Yılmaz et al. (2007) was used. As a statistical
method in the evaluation of data; descriptive statistics, t-test for independent groups, one-way
analysis of variance (Anova) and Tukey multiple comparison test to reveal the difference between
groups were used. When the participants' Social Integration in Sports sub-dimensions are
examined; It was determined that they had the highest arithmetic mean in the "physical benefit"
sub-dimension and the lowest in the "moral development" sub-dimension. When the subdimensions of Social Integration in Sports were examined according to the gender variable, no
statistically significant difference was found. According to the sport branch variable, there is a
significant difference in the sub-dimensions of socialization, integration, psychological
development and moral development. As a result of the Tukey Post-hoc analysis performed to
determine which groups the difference originated from, it was determined that there was a
difference between the participants in the socialization sub-dimension, whose sports branches
were volleyball, football and individual. Again, when examined according to education level;
There is a statistically significant difference in the sub-dimensions of personal development,
socialization, integration, psychological development and moral development among the subdimensions of Social Integration in Sports. When examining which group the difference originates
from, it has been determined that the arithmetic mean of those with primary and secondary
education is higher than the arithmetic mean of those with high school education. As a result of
the research; While the social integration status of the participants differed significantly
according to the variables of education level, age, mother's education, father's education, and
sports branch, it was determined that gender was not effective in social integration.